Az esküvői fotográfiát mindig egy kis misztikum övezi, s nem véletlenül, hiszen az egyik legnehezebb döntés egy esküvő megszervezésénél, hogy milyen fotóst válasszunk. Honnan tudjuk, hogy vajon ki a legmegfelelőbb szakember számunkra, s vajon milyen szempontokat érdemes figyelembe venni? Horváth Katalin Fanni fotográfussal beszélgettünk, aki rendhagyó interjú alanynak bizonyult, ugyanis az esküvői fotózás mellett TV werkfotós, valamint dokumentarista fotóművész is. Az esküvői fotográfiáról, hasznos tippekről és persze saját tapasztalatairól is kérdeztük.
Amikor erre az interjúra készültem, akkor elsőre rögtön az a kérdés merült fel bennem, hogy vajon Te, mint esküvői fotós, kit választanál a saját esküvődre?
A kérdés abszolút jogos (nevet), hiszen nekünk kellene a legjobban tudni, kik a szakma legjobbjai. Ugyanakkor ez nem egyszerű döntés a pároknak sem, tudom jól. Egyfelől nem mindegy, hogy a fotósnak milyen a képi világa, van-e egyéni látásmódja, ezek alap szempontok. Másfelől ott a kegyetlen valóság, az anyagi kérdés, a legérzékenyebb téma manapság, ami természetesen markánsan befolyásolja a döntést. Szubjektív történet ez mindenkinél, kinek mi tetszik, nekem például egyértelműen a saját stílusommal azonos munkák tetszenek, amelyek objektívek és őszinték, mégis van bennük egy kis őszinte humor is. Amolyan riporteres sorozatok, némi művészi felhanggal. Tudnék pár nevet mondani, de ezzel nem szeretnék befolyásolni senkit, s nem azért, mert konkurenciák, hanem mert hiszek abban, hogy a fotográfia sokszínű és értékes eleme az életünknek és mindenkinek megvan a saját ideálja ezzel kapcsolatban. Mindenesetre szerintem elég "vegyes felvágott" van most a piacon és ezzel egyetértenek a fotós kollégák is.
Meglep, hogy ezt mondod, hiszen rengeteg esküvői fotós van, ennyire szűk szerinted a minőségi rétege ennek a szakmának? Akkor közelítsük meg másképp. Ha most kellene egy fotóst keresned, akkor milyen szempontok alapján választanál?
Szoktam nézni időnként a többi fotós oldalát, mondjuk úgy, hogy a "konkurenciát". Őszinte leszek, szerintem tényleg egyenlőtlen a színvonal most itthon, telített a szakma és sok olyan esküvői fotós van, aki szimplán giccset árul, ami elkeserítő, mert rontja a minőségi esküvői fotográfiáról kialakított összképet és megítélést. A modern digitális technikának köszönhetően egyre többen kezdenek el fotózni, ami nem lenne baj, de az új kamerák magas intelligenciája miatt már sokkal könnyebb egy jó és technikailag is megfelelő fotót készíteni, s egyes amatőr kollégák is profiknak tartják magukat emiatt. Jóllehet fotográfiailag még nem tartanak egyáltalán ott, amit profizmusnak lehet nevezni. Hangsúlyozom, hogy ez csak saját vélemény. Nincsenek könnyű helyzetben a párok, mert vagy ismerősök ajánlására hagyatkoznak, vagy a Google keresőben próbálnak meg fotóst találni, s ez bizony sok időt vesz igénybe és sok kérdést vet fel.
“Ezért jó, ha van egy esküvőszervező, bejáratott kapcsolatokkal és szolgáltatókkal, akiket tud ajánlani.”
Ha nincsen külsős segítség, akkor első körben a fotós korábbi munkáit nézném meg, minél több referencia munkája van fenn, annál szélesebb képet kaphatunk a stílusáról. Azt is megnézném, hogy vannak-e egyéb munkái, például portrék, eseményfotózások, amelyek szintén fontos elemei egy portfóliónak. Fotográfusként nyilván érzékenyebbek a receptoraim, mivel alkotó fotóművészként egy kicsit mindig "többet" keresek, valódi fotográfiát, amelynek van mondanivalója.
Ha már képi világot említettél, milyen stílus jellemzi a Te munkádat? Persze feltehetném úgyis a kérdést, hogy a Te megfogalmazásodban milyen egy jó esküvői fotósorozat?
Én a hiteles és tiszta fotográfiában hiszek, a fotóművészeti berkekben így hívják azt a vizuális látásmódot, amely a valódi fotólátványt helyezi előtérbe, technikai értelemben is a tökéletességre törekszik. A képi humor is fontos emellett, ez saját személyiségemből ered. Érdemes talán tudni rólam, hogy a művészeti egyetem Fotográfia Master szakán végeztem, amely egészen másfajta képi gondolkodást adott nekem. Az egyén személyisége, az identitás, a környezet jellemzői éppúgy fontosak számomra. Persze nagyban függ a párok habitusától és a helyszín adottságaitól is, hogy végül mi lesz a végeredmény.
“Igyekszem a művészeti munkáimban alkalmazott vizuális látásmódot az esküvői munkámba is beemelni.”
Elárulok egy kulisszatitkot is, ami szerintem más fotósoknál is érvényes: ha megnézed az esküvői portfóliómat, akkor biztosan nem mondanád meg, hogy melyik volt beállított és melyik egy spontán pillanat, ügye? Azért kérdezem, mert szerintem egy jó esküvő fotós aktívan jelen van, segíti a párokat, instruál, de közben meghagyja a természetesség illúzióját, jó értelemben, hiszen a legtöbb ember kicsit mindig feszeng a kamera láttán, ami természetes.
Valóban izgalmas kérdés, hogy milyen egy jó esküvői fotós, inkább maradjon a háttérben, de akkor esetleg nem adódik annyi jó pillanat, vagy legyen aktív részese az eseményeknek. Úgy sejtem, hogy vannak formai kötöttségek, mint a szertartások és a csoportképek, amelyek egyértelműen beállított fotók. De ha jól értelek, akkor egy jó fotós közben rendez is, mint egy filmjelenetben?
Valahogy úgy, szerintem a kreativitás és a gyors reagálás elengedhetetlen, mert egy esküvőn gyorsan pörögnek az események, de mindig a legjobbat kell kihozni egy-egy jelenetből, legyen szó a készülődésről, a kreatív fotózásról, vagy éppen az esti lakodalomról. Az esküvőnek vannak kötelező elemei, amit tudásunk legjavával kell megörökíteni, nincsen sok mozgástér, ahogy mondtad is, a szertartás és a csoportképek is ilyenek, bár utóbbi esetében is szoktam egy kis csavart belevinni, ha a párok nyitottak rá. Ott kell lenni fejben, mozgatni a szálakat, persze csak finoman, ráadásul technikailag is jó fotókat kell készíteni, emiatt néha oda kell lépni, hogy "megrendezzük" a pillanatot. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a fotográfia fények és árnyékok játéka, ezért minden helyszínen tudatosan kell megtalálni a legoptimálisabb beállítást.
Említetted, hogy más műfajokban is dolgozol, tehát nem csak esküvői fotós vagy. Ez mennyire jelent előnyt vagy hátrányt ebben a szakmában?
Szerintem csakis előnyt jelent, hiszen sok fajta tapasztalatom van.
“Egy esküvői fotósnak egyszerre kell jó portré- és dokumentarista művésznek is lennie, némi lifestyle beütéssel, sok fajta készséget kell birtokolni.”
Az esküvői fotózás külön univerzum, legalábbis piaci szempontból, egész iparág épült rá, csupán marketing szempontból célszerű elválasztani az egyéb fotós műfajoktól, mert ugyanolyan sokrétű munka. Sok ismert fotóművész is dolgozott és dolgozik az esküvői iparban, így volt ez ötven évvel ezelőtt is, mert biztos megélhetést jelent a művészettel szemben, ami hektikus életforma. Ezt saját bőrömön is tapasztalatom, de közben ezek a fotográfusok szerintem értéket képviselnek ebben a szakmában. Én például reklámoknak, TV-nek, újságnak és színházi társulatoknak is dolgoztam, ez mind hatalmas eszköztár, egyszerre tudom az összes tapasztalatot összesűríteni és hasznosítani az esküvői fotózásban.
Említetted, hogy az esküvők világa ma már egy külön iparág, ami azt jelenti, hogy speciális terület a fotózásban is, nem? Azt feltételezem, hogy a pároknak nagyobb a bizalma azokban a fotósokban, akik kizárólag ezzel a műfajjal foglalkoznak az év összes napján.
Amikor öt évvel ezelőtt elkezdtem komolyabban foglalkozni az esküvői fotózással szimplán megélhetés okán, akkor hoztam egy döntést önmagamban: csak akkor van értelme esküvői fotókat készíteni, ha kizárólag a saját képi világomat követhetem. Sok ilyen esküvői fotós van, saját hanggal, jó látni, ők viszik előre ezt a szakmát, ami ezáltal nem csupán a pénzkeresésről szól, hanem sokkal többről.
“Semmilyen trendet nem szeretnék másolni, ezáltal teljesen önazonos maradhatok, hiszen ugyanazt a dokumentarista, tiszta képi világot hozom, amit a saját, személyes alkotói anyagaimban is.”
Én azt látom és tapasztalom, hogy a párok nagy része saját ízlésük alapján dönt, mondhatnám azt is, hogy a " vizuális kémia" okán keresnek fel engem és kizárólag a fotók stílusát nézik, nem azt, hogy hány esküvőt fotóztam eddig. Az én ügyfélköröm, ha nevezhetem így, az érettebb korosztály, sok esetben a második esküvőjüket tartják, s minden esetben - persze ezt most lekopogom az asztal alatt -, nagyon szuper közös munkák születtek. A tavalyi évben azonban sok fiatal párnak is fotóztam, akik szintén keresik az egyedi hangot, úgy tűnik az újabb generáció már tudatosabban választ, ami jó hír.
Érzékeny, de fontos kérdés, hogy milyen árazási stratégiákat követnek a fotósok? Igaz, hogy az esküvői fotózás sokkal drágább, mint például egy hétköznapi családi fotózás?
Örülök, hogy felvetetted, hiszen az egyik legvitatottabb kérdés. Nagyon hektikus ilyen értelemben az esküvői fotós szakma, de tény, hogy magasabb a díjak. Ennek több oka van: bizonyos értelemben a szakmai tudását, a sok éves tapasztalatokat fedi a díj, mindazt, amit a fotós belefektetett ebbe a szakmába, s amelyet tényleg profi szinten űz. Gondolj bele, van egy drága gépparkja, a vállalkozás fenntartása, ugyanúgy számlákat fizet be, most neki is magasabbak az élelmiszerárak, valamint jobb esetben külön iskolát végzett, hogy fotós lehessen. A változó díjaknak van egy másik aspektusa is, ami inkább keresleti oldalról generált, mesterséges "szokás", s már kevésbé prózai, vagy indokolt: nem lehet összehasonlítani egy luxus kategóriájú, úgynevezett " High End" esküvőt egy átlagos, például pesterzsébeti kis étteremben szervezett esküvővel. Persze ezer más példát hozhatnék, de a lényeget gondolom érted. Előbbi esetében kialakult egy magas árazás, ami szerintem nem a minőséget fedi feltétlen - tisztelet a kivételnek -, hanem azt, hogy "ennyit lehet elkérni", míg a nagy átlag sokkal kisebb anyagi forrásokkal gazdálkodik. Azt látom, hogy a kevésbé tapasztalt fotósok is az online térben mérik fel az átlagos óradíjakat és ennek mentén árazzák be saját magukat is. Ez nem éppen szerencsés, mert a képi minőség sok esetben elég amatőr. Én személy szerint középkategóriába sorolom magam, józan és korrekt hozzáállással, az elért szakmai tapasztalataim és tudásom alapján.
Ha már szóba került itt korábban, mit jelent az alkotói fotográfia? Miben más, mint a megélhetési fotózás, avagy az esküvői fotózás? Összességében milyen témák foglalkoztatnak?
Alapvetően egyfajta humanista dokumentarista vonalat képviselek. Négy éve fotózok az ország nyugati határában és a fotográfia eszközeivel szeretném megfogalmazni a helyi társadalom és kultúra fenntarthatóságáról, a tradíciók újjászületéséről szóló üzenetemet. Tavaly nyertem el a Capa-nagydíj ösztöndíját, amelyet évente mindösszesen három alkotó kap meg, hatalmas megtiszteltetés volt. Az elmúlt évek anyagából egy könyvet is készítettem, decemberben volt kiállítva a Capa Centerben. Az alkotói munka számomra lételem, de az itt szerzett tapasztalataim nagyon sokat jelentenek az alkalmazott fotós munkákban is, ahogy említettem, a kettő területet nem lehet elválasztani egymástól, szimbiózisban élnek, együttesen határozzák meg egy fotográfus képi világát. Az egyéni és közösségi identitás kérdései, valamint a saját korosztályom lehetőségei érdekelnek.
“Elsők között karoltam fel a Második Esküvőket is, ugyanis hiszek az újrakezdésben, magam is többször váltottam életemben, hol párt, hol szakmát. Szerintem ez egy kortárs jelenség.”
Sokan kérnek fel egy esküvőszervezőt, de akinek nincsen ilyen lehetősége, annak mit javasolnál, mire figyeljen oda a nagy nap megszervezésekor a fotózás szempontjából?
Egy jó esküvőszervező tényleg áldás, mert sok terhet levesz a párok válláról, ráadásul inkább befektetés, mint plusz költség, mert sokkal fókuszáltabban szervezi meg az eseményt, a kiadásokat, sokszor még gazdaságosabb is, ha úgy tetszik. Én azt tanácsolnám, hogy ha már megtalálták a számunkra ideális fotóst, akkor beszéljék át vele a részleteket. A készülődés pillanatait éppúgy előre érdemes átgondolni, mint a kreatív fotózást, a csoportképeket, az egyes helyszíneket, s még sorolhatnám hosszasan. Nem mindegy, hogy nyári, vagy éppen őszi esküvőről van szó, mikor milyenek a fényviszonyok. Az edzett és valóban tapasztalt, munkájára igényes fotográfus nagyon sok mindenben tud hasznos tanácsot adni. Olyannyira fontos szempontok lehetnek ezek, hogy én is például külön eBook-ot tettem fel a honlapomra, hogy ha nem is engem választanak, akkor is mankót jelenthet a szervezés kapcsán.
“Ami a legfontosabb, hogy a saját elképzeléseiket kövessék, ne a családnak akarjanak megfelelni.”
Nagyon sok olyan párral találkoztam, akik végig stresszelték az utolsó hónapokat, mert mindent úgy akartak megszervezni, hogy az a külsős környezetüknek feleljen meg. Ez a nap csakis róluk szól és teljesen mindegy, hogy 150 fős, vagy 25 fős esküvőről van szó, csak a saját álmaikat kövessék, mi szolgáltatók pedig ebben fogjuk őket segíteni.
Fotók: Horváth Katalin Fanni